فواید رژیم غذایی سبزیجات

شنبه 29 تير 1398
15:25
کاظم

سفره غذایی ما ایرانی‌ها هر روز پر است از انواع مرغ، گوشت، لبنیات، برنج، ماهی و ...، به طوری که همه ما در روز دست‌کم یک بار از این مواد غذایی در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنیم.

Image result for ‫فواید سبزیجات‬‎
البته مزایای مرغ و ماهی و لبنیات بر کسی پوشیده نیست، اما نکته قابل‌توجه نقش کمرنگ مصرف سبزیجات در رژیم غذایی خانواده‌ها است. شاید پروسه خرید، پاک کردن و شستن سبزیجات به‌ویژه در هفته‌‌های اخیر که احتمال ابتلا به وبا نیز افزایش یافته است، آنقدر مقوله پیچیده و وقت‌گیری است که باعث شده اغلب ما به طور کلی قید مصرف سبزیجات را بزنیم و این منبع غذایی سرشار از انواع ویتامین‌ها را از وعده غذایی‌مان حذف کنیم. البته اگر شانس داشتن یک همسر کدبانو یا یک مادر خانه‌دار را در خانواده داشته باشید هرگز لذت خوردن سبزی تازه به همراه غذا را از دست نمی‌دهید.
فواید بی‌شمار سبزیجات بر کسی پوشیده نیست، اما شاید همان بحث طولانی بودن خرید تا مصرف آن نقش سبزیجات را در رژیم غذایی خانواده‌ها کمرنگ کرده است. در این گزارش سعی می‌شود شما را تا حدودی با فواید انواع سبزی آشنا کنیم تا شاید پیچیده بودن پروسه خرید تا مصرف سبزی را به جان بخرید و این منبع سرشار ویتامین‌ها را به سفره غذایی خود بیشتر راه بدهید.
اولین نکته در مورد سبزیجات، میزان کالری پایین آنها است. بنابراین به افرادی که رژیم‌های لاغری می‌گیرند مصرف سبزیجات توصیه می‌شود.
از سوی دیگر چربی سبزیجات نیز بسیار پایین و فاقد کلسترول است، از این رو می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی در افراد جلوگیری کند.
سبزیجات دارای سدیم پایینی هم هستند. سدیم بیش از حد، باعث بروز فشار خون در افراد می‌شود. علاوه‌بر آن سبزیجات منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند و از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری کنند.
مواد فیبردار نیز به وفور در سبزی‌ها یافت می‌شود به همین دلیل مصرف سبزیجات ریسک ابتلا به سرطان روده را نیز کاهش می‌دهد.
در زیر به خواص برخی سبزی‌ها به طور اختصار اشاره می‌شود.
کاهو
کاهو از سبزی‌هایی است که علاوه‌بر خواص درمانی، مصرف غذایی نیز دارد.
کاهو خون را صاف و تمیز می‌کند و خواب‌آور و آرام‌بخش است.
کاهو از آنجا که دارای آهن فراوان است از طبیعی‌ترین درمان‌های کم‌خونی است. همچنین برای تقویت بینایی و ضعف اعصاب نیز موثر است.
کاهو ضدیبوست و خشکی مزاج است و چهره را با طراوت می‌کند.
علاوه‌بر آن کاهو ملین و ادرارآور است و برای معالجه یرقان، انسداد مجاری طحال و کبد نیز موثر است.
کلم
کلم گیاهی با تنوع زیاد است. کلم برگ، کلم بروکل، کلم پیچ، کلم قمری و کلم بروکلی از انواع کلم‌ها هستند.
انواع کلم منبع غنی ویتامین C، A و اسید فولیک است و عناصری مانند گوگرد، فسفر و کلسیم نیز به وفور در آن یافت می‌شود. از مهم‌ترین خواص این خانواده می‌توان به تاثیر آنها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. این خاصیت به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان در این خانواده است.
مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از سبزیجات خانواده کلم زیاد مصرف می‌کنند کمتر به سرطان کولون مبتلا می‌شوند.
کرفس
کرفس گیاهی است علفی. این گیاه کلیه و مثانه را تمیز می‌کند و همچنین ملین است. دانشمندان معتقدند که کرفس بهترین ماده غذایی برای جلوگیری از عفونت مجاری ادرار و بالا رفتن اسید اوریک است.
جالب است بدانید کرفس بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد. از دیگر خواص کرفس می‌توان به خاصیت تقویت‌کنندگی معده و اعصاب اشاره کرد. همچنین خوردن کرفس حافظه را زیاد و قلب را پاک می‌کند کرفس در افزایش شیر مادر نیز موثر است.
اسفناج
اسفناج از نظر داشتن ویتامین B۳ بسیار غنی است. همچنین حاوی مقدار زیادی آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، کلروفیل و ... دارد.
اسفناج به دلیل داشتن منیزیم از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند.
اسفناج در پایین آوردن تب، رفع ورم روده کوچک، درمان یبوست، لاغر شدن و رفع تشنگی موثر است. این سبزی همچنین هضم غذا را تسریع می‌کند و بهترین دارو برای افرادی است که مبتلا به کم خونی هستند.
گوجه فرنگی
گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین B۲، B۱، A و C، آب، املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، آرسفیک و کبالت است.
مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالمعده و پروستات می‌شود. کیلو پن موجود در گوجه‌فرنگی مانع ایجاد کلسترول در خون می‌شود و از این رو از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. مصرف گوجه‌فرنگی ضامن سلامت و شادابی پوست بدن به ویژه صورت است. نکته جالب اینکه گوجه‌فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت است و مصرف مداوم آن سیستم عصبی بدن را تقویت می‌کند. گوجه‌فرنگی به علت داشتن فیبر در کاهش وزن نیز موثر است.
فلفل
این دسته از سبزی‌ها از فلفل سبز دلمه‌ای گرفته تا فلفل تند قرمز، دارای خواص مفیدی برای بدن هستند. افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوء هاضمه از جمله خواص این سبزیجات است. همچنین این گیاه باعث کاهش کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود و از انعقاد خون در رگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
ریحان
ریحان سبزی معطر و بادشکن است. این گیاه اگر چه به عنوان سبزی خوردن یا طعم‌دهنده به غذا استفاده می‌شود ولی خواص درمانی نیز دارد.
ریحان آرامش‌دهنده اعصاب است و برای سردردهای عصبی بسیار موثر است. همچنین گیاهی نشاط‌آور است. ریحان ضد دل پیچه است و از اسهال نیز جلوگیری می‌کند.
نگهداری سبزیجات
برای آنکه سبزیجات شما از جمله کاهو زرد و پلاسیده نشود. جایگاه مخصوص نگهداری سبزیجات را در یخچال با حوله کاغذی یا دستمال سفید بپوشانید. کاغذ رطوبت اضافه را جذب کرد و سبزیجات و میوه‌ها را برای مدت بیشتری تازه نگه می‌دارد. یا چند قطعه اسفنج خشک در قسمت مخصوص سبزیجات قرار دهید. اسفنج خشک مانند کاغذ رطوبت را جذب می‌کند و از فاسدشدن میوه‌ها و سبزیجات برای مدتی جلوگیری می‌کند.
بیرون راندن حشرات از سبزیجات
برای آنکه حشرات را از سبزیجاتی مانند گل‌کلم و کلم و ... بیرون برانید، مدت ۱۵دقیقه آن را در آب سردی که با چند قاشق چایخوری نمک یا سرکه مخلوط کرده‌اید، قرار دهید.
‌بوی مطبوع سیر
برای آنکه سالاد خوشمزه‌ای داشته باشید یک حبه سیر را له کرده، قبل از آنکه اجزای سالاد را در ظرف بریزید، سیر را به اطراف ظرف بمالید، سالاد شما طعم مطبوعی از سیر به خود خواهد گرفت.
گشنیز
این سبزی نیز معطر است. خوردن گشنیز با غذا از ترش کردن جلوگیری می‌کند و جلوی مسمومیت‌های غذایی را می‌گیرد. برای برطرف کردن بوی بد دهان نیز موثر است. همچنین این سبزی ضد نفخ است و دل درد را برطرف می‌کند. مصرف گشنیز برای دهان و دندان نیز مفید است و درد دندان را برطرف می‌کند.
نعناع
نعناع علاوه بر کمک به هضم غذا باعث می‌شود افراد حالت هوشیاری و بیداری خود را حفظ کنند. نعناع آرام‌بخش نیز هست.
کنگر
کنگر منبع غنی پتاسیم، آهن، فولات، کلسیم، ویتامین B۱، سدیم و فیبر است. این سبزی برای دستگاه گوارش مفید است و به هضم غذا کمک می‌کند. کبد را در برابر عفونت حفظ می‌کند و خاصیت مسهلی نیز دارد. این سبزی خطر ابتلا به سرطان روده باریک را کاهش می‌دهد و پوست را نیز در برابر سرطان محافظت می‌کند.
چغندر
چغندر سرشار از کربوهیدرات، منبع خوب پروتئین و دارای مقدار زیادی ویتامین و عناصر معدنی است.
فاقد چربی و کلسترول است و منبع جذب فیبر شناخته شده است. آنتی‌اکسیدان موجود در چغندر به تقویت بافت‌های بدن و سلامتی پوست کمک می‌کند. جلوی ضعف، اغتشاش در خواب، رنگ‌پریدگی و زخم‌های زبانی را می‌گیرد. همچنین ادرار‌آور و آرام‌کننده است. چغندر موجب تصفیه خون می‌شود و از بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کند.
سیر
قند خون را کاهش می‌دهد، اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می‌کند، کم‌کردن چربی خون، کاهش فشار خون، ضد سرطان، ضد اسهال، ضد سل ریوی، ضد آماس کبد، تسکین دردهای قلبی، درمان واریس، ضدعفونی کننده معده، نشاط‌آور قلب، پاک‌کننده مجاری تنفسی و هزاران خاصیت دیگر از جمله فواید بی‌شمار این گونه سبزی است.

[ بازدید : 128 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]