شکل زبان پس از چشیدن غذا

شنبه 5 مهر 1399
11:13
کاظم

حس چشایی که توسط زبان تامین می شود یکی از احساس پنج گانه است که در تشخیص شوری،شیرینی،تلخی،ترشی و تندی کمک میکند و بیش از 2000 غدد چشایی در زبان این کار را انجام می دهند.

زبان ، زبان انسان

زبان و تغییرات آن بعد از چشیدن غذا
زبان عضوی حیاتی است. هر سرآشپزی به خوبی می داند که چقدر این اندام چند سانتیمیتری برای بقاء ضروری است. از این که بگذریم، درک کلیه طعم ها و مزه ها به این عضو کوچک بستگی دارد. حس چشائی مدتها پیش از تولد شروع می شود. جالب است بدانید که مزه ی غذاهایی نظیر هویج و سیر و وانیل نه تنها در شیر مادران شیرده احساس می شود، بلکه در دوران طولانی مدت بارداری نیز جنین قادر است از طریق مایع آمنیوتیک این طعم ها را مزه مزه کند.

حس چشایی زبان را بشناسید


محققان، تصاویر منفرد از سلول های زبان موش را با استفاده از سیستم میکروسکوپی جدیدی طراحی کرده اند که نشان می دهد، چگونه هر سلول متفاوت غدد چشایی برای تمایز قایل شدن بین پنج گروه طعم ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تاباندن یک لیزر درخشان مادون قرمز بر روی زبان موش باعث شد تا بخش های مختلف آن به همراه مولکول های طعم بدرخشند.

دانشمندان با استفاده از روشی موسوم به «میکروسکوپ چند فوتونی درون بدن» توانستند سلول های چشایی منفرد را در هر غده شناسایی کنند. آن ها همچنین توانستند سلول های خون را در عمق 240 میکرونی زیر سطح زبان مشاهده کنند.
همچنین بخوانید:

بیش از 2000 غدد چشایی در زبان انسان وجود دارد که می توانند بین حداقل پنج طعم شور، شیرین، تلخ، ترش و خوشمزه تمایز قائل شوند اما ارتباط بین این همه سلول چشایی در یک غده چشایی تاکنون ناشناخته باقی مانده بود.

محققان با این ابزار تصویربرداری جدید نشان داده اند که هر غده چشایی از سلول های چشایی برای طعم های مختلف برخوردار است.

این دستاورد به تکمیل تحقیقات اخیر سایر گروه های پژوهشی می پردازد که مناطق مغزی مرتبط با طعم را شناسایی کرده بودند. جالب اینجاست که نتایج آن ها نشان داد، سلول های چشایی نه تنها به مولکول های در تماس با سطح زبان، بلکه به مولکول های درون جریان خون واکنش نشان می دهند.

محققان امیدوارند بتوانند ابزاری را برای نظارت بر مغز در زمان تصویربرداری از زبان تولید کنند تا کل فرآیند حس چشایی را پیگیری کنند.

نتایج این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.
منبع : 2niayema

[ بازدید : 540 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]