چگونه از آفتاب سوختگی در تابستان خلاص شویم؟

يکشنبه 26 مرداد 1399
13:47
کاظم

فصل تابستان از راه رسیده است و خورشید بیش از هر زمان دیگری دست‌ودل‌بازی خود را به رخ می‌کشد؛ گاهی اوقات با وجود استفاده از انواع کرم ضدآفتاب و محصولات مراقبت از پوست، باز هم دردی از دردهای آفتاب‌سوختگی درمان نمی‌شود. سوختگی، خارش و دردی که می‌تواند تمام لذت‌های آب‌تنی و گشت‌وگذار تابستانی را به فراموشی بسپارد. برای درمان آفتاب‌سوختگی چه باید کرد؟


انتخاب شیوه صحیح دوش گرفتن

بعد از گذراندن یک روز طولانی در زیر نور آفتاب، همه تمایل دارند در اولین فرصت به‌سوی حمام بشتابند و دوش بگیرند؛ اما قبل از رفتن به حمام یادتان باشد که صابون باعث خشک شدن و تحریک پوست آفتاب‌سوخته می‌شود. دوش گرفتن بدون صابون با آب خُنک، گزینهٔ خیلی بهتری است.

یک متخصص پوست به نام فردریک هابرمن، برای کاهش التهاب و خارش، ترکیب آب و جوش‌شیرین را پیشنهاد می‌کند. این ترکیب با خشک شدن روی پوست بهتر عمل می‌کند، پس بهتر است به‌جای خشک‌کردن آن با حوله، اجازه بدهید روی پوست‌تان خشک بشود.


استفاده از مرطوب‌کننده

بعد از شستن و آب کشیدن بدن، از لوسیون‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. در غیر این صورت پوست بدن‌تان خشک‌تر می‌شود و بیشتر اذیت می‌شوید. یادتان باشد که مرطوب‌کننده را داخل یخچال نگهداری کنید تا در هنگام استفاده، خاصیت تسکین‌دهندگی آن بیشتر بشود.


آب‌رسانی به پوست با مصرف میوه‌های آبدار

فواید نوشیدن آب را دست‌ِکم نگیرید. برای جبران اثرات خشکی پوست در اثر آفتاب‌سوختگی، باید مقدار زیادی آب بنوشید. شاید شما هم مانند بیشتر افراد به میزان آبی که در میوه‌هاست، توجه نمی‌کنید. میوه‌ها نیز میزان قابل‌توجهی آب دارند، بنابراین در درمان خشکی پوست بسیار مفیدند. یک برش از هندوانه حاوی بیش از یک فنجان آب است. میوه‌هایی همچون طالبی و خربزه نیز به شما کمک شایانی می‌کنند. هرکدام از این میوه‌ها سرشار از آب هستند. قدرت پنهان میوه‌ها برای درمان آفتاب‌سوختگی صورت و پوست را از یاد نبرید.


استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ روش متداولی است که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند.

یخ و آب را در ظرفی بریزید. پارچه‌ای را در آن بخوابانید و سپس روی پوست‌تان بگذارید تا التهاب و درد کاهش یابد. این کار را چند مرتبه در روز به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید. اگر خارش و درد امان‌تان را بریده است، با یک پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم، داروهای مسکن تهیه کنید.

استفاده از تشک بادی

هنگام آفتاب‌سوختگی حتی خوابیدن هم سخت و آزاردهنده می‌شود؛ اما برای بازیابی توان بدنی و تسکین دردتان، باید بخوابید و استراحت کنید. می‌توانید روی ملافهٔ رختخواب یا تشک بادی‌تان مقداری پودر بچه بپاشید. تشک بادی حرارت و گرمای کمی در خود حفظ می‌کند و همین موضوع باعث خوابی راحت‌تر می‌شود. اگر پاها و ران‌هایتان دچار آفتاب‌سوختگی شده است، باید پاها را از سطح قلب بالا ببرید تا به کاهش التهاب کمک بشود.

درمان آفتاب‌سوختگی با استفاده از داروهای بدون نسخه

گاهی اوقات درمان‌هایی که گفته شد، دردی را درمان نمی‌کنند، در این صورت باید از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید. به داروخانه مراجعه کنید و از متصدی داروخانه بپرسید که چه دارویی برای تسکین دردتان بهتر است. نمونه‌هایی از داروهای بدون نسخه و التیام‌بخش در ادامه معرفی شده است:

هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون ۱ درصد می‌تواند التهاب پوست را درمان کند.

ژل آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ژل آن که بدون الکل، رنگ و عطر ساخته شده باشد نیز به رفع آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند. اگر برگ آلوئه‌ورا نیز در دسترس‌تان بود، می‌توانید به‌سادگی محتویات آن را با قاشق جدا کنید و روی ناحیهٔ دچار درد و خارش بگذارید.

همچنین بخوانید:

عاقلانه رفتار کنید

یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. بعد از آفتاب‌سوختگی ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوست به حالت عادی بازگردد. وقتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوید و لایهٔ سطحی پوست می‌ریزد، پوست جدید شما خیلی حساس است. اگر به‌خوبی از پوست تازه مراقبت نکنید بدتر از قبل دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوید. آفتاب‌سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. از پوست خود مواظبت کنید و از کرم‌های ضدآفتاب با درجه SPF پانزده یا سی استفاده کنید. بهتر است این کرم‌ها حاوی زینک اکسید، تیتانیوم دی‌اکسید یا اووبنزن باشند. متخصصان می‌گویند ضدآفتاب با درجه SPF پانزده، پوست را به میزان ۹۴ درصد و SPF سی، خطر ابتلا به سرطان را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.

حتی زمانی که هوا ابری است، ۳۰ دقیقه قبل از خروج از منزل باید به صورت، گردن، گوش‌ها و دست‌هایتان ضدآفتاب بزنید. حواستان به حفاظت از لب‌ها نیز باشد. می‌توانید از کلاه آفتابی، عینک و لباس‌های آستین‌بلند نیز استفاده کنید و بیشتر از پوست‌تان مراقبت کنید.


چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟

گاهی‌اوقات آفتاب‌سوختگی‌ها به‌سادگی و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر دچار حالت تهوع، خارش حاد، تب، غش، تاول‌های زیاد و ضعف عمومی هستید یا اگر قسمتی از پوست‌تان به رنگ بنفش درآمد، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان دارو تجویز کند. دقت کنید که اگر آفتاب‌سوختگی روی بدن شما در حال گسترش است، احتمال پخش شدن عفونت در بدن وجود دارد.

برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدقارچ، ممکن است حساسیت به نور خورشید را بالا ببرند. قرص‌های ضدبارداری، ادرارآور و داروهای دیابت و حتی برخی از لوسیون‌های پوستی، خطر آفتاب‌سوختگی را افزایش می‌دهند.

منبع: ana

[ بازدید : 292 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]