علائم و نشانه های حمله قلبی و روش های پیشگیری از آن

يکشنبه 5 مرداد 1399
14:19
کاظم

بسیاری از سکته های قلبی به دلیل مسدود شدن شریان کرونر ایجاد می شود و از ساخته شدن تدریجی پلاک های خونی که خون رسانی را مختل می کند ، ناشی می شود . فشار و درد ناشی از حمله قلبی زمانی احساس می شود که جریان خون در یک قسمت از ماهیچه قلب متوقف خواهد شد و در نهایت به مرگ بافت ختم می شود.


ماهیچه‌های قلب شما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.


هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی‌قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌‌شود.


علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:


فشار

تنگی نفس

درد

یا احساس فشار در قفسه سینه یا بازوهایتان که ممکن است به گردن، فک و یا پشتتان هم برسد.

تهوع

سوء هاضمه

سوزش سر دل و یا درد شکمی

عرق سرد

خستگی

سرگیجه یا سرگیجه ناگهانی


در هنگام حمله قلبی چه اعمالی را انجام دهیم ؟

از مصرف نیتروگلیسیرین تجویز شده پرهیز کنید زیرا این دارو باعث گسترش عروق شده و مانع از حمله قلبی و یا بقای عضلات نمی شود . این دارو تنها برای مبتلایان به آنژین مفید می باشد یعنی شرایطی که فرد در اثر اضطراب و استرس در قفسه سینه احساس فشار می کند و اکسیژن کافی به قلب نمی رسد اما حمله قلبی به دلیل لخته شدن خون در یک رگ خونی بوجود میاید . مصرف نیتروگلیسیرین در چنین شرایطی ممکن است بطور موقت رگ خونی مسدود شده را گسترش دهد و ناراحتی را برطرف سازد.

بطور مکرر سرفه نکنید زیرا در شرایطی که حمله قلبی پیش آمده است سرفه های مکرر یک خرافه درمانی محسوب می شود.

به قفسه سینه خود فشار وارد نکنید زیرا این عمل هنگام ایست قلبی کارایی داشته و احیای قلبی توسط پزشک و یا یک فرد آموزش دیده انجام می شود.



اقدامات بعدی

اگر بیمار سابقه حساسیت به آسپرین یا خونریزی نداشته باشد، کارکنان اورژانس از بیمار میخواهند یه قرص آسپرین ۳۲۵ میلی گرم را به آهستگی بجود.

در بیمارستان ،پزشک بخش اورژانس بیمار را معاینه کرده و آزمایشهای متعددی انجام میدهد تا دریابد درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی بوده و یا دلیل دیگری داشته است. این آزمایشها شامل: نوار قلب، عکسبرداری و یا آزمایش خون میباشند.

پزشک بیمار را در جریان درد سینه او و گزارش بخش اورژانس قرار دهید.


علایم حمله قلبی

درد سینه پشت جناق (استخوان وسط سینه) یک علامت عمدۀ حملۀ قلبی است ولی در بسیاری افراد، بخصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد (بنام “حملۀ قلبی خاموش”). اغلب درد از ناحیه سینۀ شما به بازوها یا شانه؛ گردن؛ دندان ها؛ فک؛ شکم یا پشت انتشار می یابد. گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود.

درد بطور معمول بیش از ۲۰ دقیقه طول می کشد و کاملاً با استراحت یا نیتروگلیسرین برطرف نمی شود، در حالیکه درد آنژین با هردو برطرف می شود.


تشخیص حمله قلبی (سکته)

برای تشخیص حمله قلبی از روش های مختلفی استفاده می شود از جمله:


۱-تست نوار قلب(ECG)— یک عدد یا مکرر در عرض چند ساعت

۲- اکوکاردیوگرافی

۳- آنژیوگرافی قلب

۴- ونتریکولوگرافی هسته ای


تست های زیر فرآورده های ناشی از آسیب قلب و فاکتورهای مبین خطر بالای حمله قلبی را نشان دهند:


# تروپونین آی و تروپونین تی(پروتئین های درگیر در انقباض عضلانی)

# CPK و CPK-MB

# میوگلوبین سرم


درمان دارویی در حمله قلبی یا سکته

آسپرین و کلوپیدوگرل

بتابلوکرها.

مهار کننده‌های سیستم رنین- آنژیوتنسین- آلدوسترون (RAAS):

ترکیبات نیترات

استاتین ها

آنتاگونیست‌های کانال کلسیم:

دیورتیک‌ها

ملین ها


برگشت به زندگی بعد از یک حمله قلبی


شیوه زندگی سالم:

شیوه زندگی مطمئن به خصوص داشتن یک رژیم غذایی سالم به اندازه پیشگیری از حملات قلبی اهمیت دارد.


فعالیت ورزشی:

فعالیت ورزشی بعد از حمله قلبی به شدت مهم می باشد و می تواند به میزان 25% مرگ و میر بعد از حمله قلبی را کاهش دهد.ورزش های پا در همان روزهای اول شروع می شود.بیمار معمولا در روز دوم بر روی صندلی می نشیند و در روز دوم یا سوم راه می رود.پس از 12-8 هفته بسیاری از بیماران حتی آنهایی که نارسایی قلبی دارند فواید برنامه ورزشی را در خود حس می کنند. Tai chi یک ورزش رزمی چینی است که به نظر می رسد برای بسیاری از بیماران پس از حمله قلبی ایمن و مفید باشد.این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که خطر حوادث قلبی جدی در طول Rehabilitation خیلی کم می باشد.ایست قلبی به میزان 1 در 112000 بیمار- ساعت و حملات قلبی که منجر به مرگ نمی شود 1 در 294000 بیمار –ساعت می باشد. بیماران معمولا پس از 2 ماه می توانند به سر کار خود برگردند اگر چه این مدت بستگی به شدت بیماری آنان دارند.


Rehabilitation روانی :

23-15% بیماران ACS و حمله قبلی دچار افسردگی می شوند . بسیاری از مطالعات نشان دادند که افسردگی میزان مرگ و میر را هم در زنان و هم در مردان افزایش می دهد. بیماران افسرده با علاقه کمتری برنامه دارویی خود را دنبال می کنند. اگر چه به طور واضح مشخص نیست که درمان افسردگی میزان بقای بیماران قلبی را افزایش دهد.مطالعاتی بر روی سرترالین ( Sertraline )یکی از مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین ( SSRI ) و ضد افسردگی صورت گرفته واثرات مضر از آن برای بیماران قلبی گزارش نشده است.به طور واضح مشخص نیست که سایر SSRIs به اندازه سرترالین ایمن و موثر باشند.


چگونه می توان خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش داد ؟

انجام مرتب تمرینات ورزشی

مصرف غذاهایی با کلسترول پایین

داشتن رژیمی سرشار از غلات و فیبر

مصرف دمنوش گیاهی که علاوه بر پاکسازی عروق خونی به تقویت عضلات و کاهش سطح قند خون کمک می کند.


مواد لازم برای تهیه این دمنوش :

چای سبز کیسه ای

زنجبیل تازه

یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله و یا شنبلیله خشک شده

عسل جهت طعم دهی

دو فنجان آب

طرز تهیه :

ابتدا دو فنجان آب را به یک قوری اضافه کرده و همراه برشی از زنجبیل تازه و شنبلیله بجوشانید.

هنگامی که مخلوط به نقطه جوش رسید ، قوری را از روی حرارت برداشته و از صافی رد کنید.

سپس چای سبز کیسه ای را به آن اضافه کرده و 15دقیقه صبر کنید تا عصاره آن خارج شود.

بعد از خنک شدن دمنوش ، مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید.


چرا افراد به میزان کافی سریع واکنش نشان نمی دهند ؟


نیمی از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، قبل از درخواست کمک بیش از 2 ساعت صبر می کنند . بسیاری از افراد از بیان «علایم اشتباه» احساس خجالت می کنند . برخی دیگرمی ترسند که دچار حمله قلبی شده باشند وسعی می کنند به خود دلداری بدهند که دچار حمله قلبی نشده اند . هر چنددرک این احساسات ساده است اما عمل به آنها بسیار خطرناک می باشند .

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار علایم حمله قلبی شده اید، با 115 تماس بگیرید و فورا درخواست کمک کنید .


چگونه من می توانم از حمله قلبی پیشگیری کنم ؟


  1. سیگار نکشید و از افرادسیگاری دوری کنید.
  2. در صورت بالا بودن کلسترول خونتان ،آنرا تحت درمان قرار دهید .
  3. غذاهای حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول و نمک را مصرف کنید.
  4. از لحاظ جسمانی فعال باشید.
  5. وزن خود را کنترل نمایید.
  6. چکاپ پزشکی را به شکل منظم انجام دهید.
  7. داروهای خود را طبق دستورپزشک مصرف کنید.
  8. در صورتیکه دچار دیابت (بیماری قند خون) هستید، قند خون خود را کنترل کنید.

همچنین بخوانید:


چگونه من می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟


با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .

شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.


منبع: niniisite


[ بازدید : 322 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]