آمپول ضد بارداری چیست و چه عوارضی دارد؟

چهارشنبه 21 اسفند 1398
10:39
کاظم

آمپول ضد بارداری چیست؟

آمپول ضد بارداری (DMPA) یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که هر ۳ ماه یک بار، تزریق می‌شود. در صورتی که به طور منظم هر سه ماه یک بار این آمپول تزریق شود، در سال اول استفاده تا ۹۹.۷ درصد از بارداری پیشگیری می‌کند. این آمپول با جلوگیری از تخمک‌گذاری، دشوار کردن رسیدن اسپرم به رحم و همچنین تأثیر بر مخاط داخلی رحم از باردار شدن خانم‌ها، جلوگیری می‌کند. این شیوه پیشگیری از بارداری به دلیل سهولت و همچنین ضریب بالای اطمینانی که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است، اما باید بدانید هر روش پیشگیری از بارداری برای هر کسی مناسب نبوده و درباره انتخاب بهترین روش، باید از پزشک خود سوال کنید. این روش پیشگیری از بارداری را معمولا با نام "دپو" می‌شناسند. هورمون‌های موجود در این تزریق، با یک بار استفاده تا سه ماه از بارداری، پیشگیری می‌کند.
آمپول ضد بارداری

استفاده از آمپول ضد بارداری چه مزایایی دارد؟

این روش پیشگیری از بارداری مزایای خاص خود را دارد. به طور کلی می‌توان موارد زیر را به عنوان مزیت‌های استفاده از آمپول ضد بارداری برشمرد:

  • برای هر بار استفاده مدت زمان نسبتا زیادی (سه ماه) صبر می‌کنید.
  • استفاده از این روش آسان است.
  • اثربخشی این روش نسبتا بالاست.
  • به طور موثری احتمال ابتلا به سرطان‌های اندومتر و تخمدان، بیماری‌های التهابی لگن (PID)، کم‌خونی، فیبروم رحم ، اندومتریوز ،حاملگی خارج از رحمی(به دلیل جلوگیری از تخمک‌گذاری)، کاندیدیازیس واژن (به دلیل تغییر فلور واژن)، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، درد زمان قاعدگی و درد هنگام تخمک‌گذاری را کاهش می‌دهد.
  • لازم نیست قبل از انجام عمل‌های جراحی آن را قطع کرد.
  • در دوران شیردهی هم بدون هیچ مشکلی قابل استفاده است. (در صورتی که سن کودک از ۶ هفته بیشتر باشد.)
  • در هر سنی می‌توان از آن به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری، استفاده کرد.

آمپول ضد بارداری

استفاده از آمپول ضد بارداری چه عوارضی دارد؟

هر روش پیشگیری از بارداری مزایا و معایب خاص خود را دارد. خونریزی نامرتب رحمی از عوارض نسبتا شایع این آمپول‌ها هستند که معمولا بعد از چند ماه مصرف، برطرف می‌شوند.

دیگر عوارض یا همان معایب استفاده از آمپول ضد بارداری شامل موارد زیر است:

  • این آمپول حتما باید در فاصله زمانی منظم سه ماهه مجددا تزریق شود. در صورت فراموشی، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.
  • این روش برای افرادی که هنوز هیچ‌گونه بارداری نداشته‌اند، توصیه نمی‌شود چرا که باعث تأخیر در بازگشت باروری می‌شود.
  • استفاده از آمپول ضد بارداری همانند کاندوم یک روش حفاظتی محسوب نشده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز و... با استفاده از این روش، وجود دارد.
  • اختلالات خونریزی قاعدگی؛ عدم قاعدگی (آمنوره)، لکه‌بینی و خونریزی نامرتب رحمی، از عوارض آمپول ضد بارداری است.
  • اگر قصد استفاده از این روش ضد بارداری را دارید، باید منتظر کمی اضافه وزن در بدن خود باشید. اما جای نگرانی وجود ندارد، می‌توانید به راحتی با رعایت ورزش و رژیم غذایی این مشکل را رفع کنید.
  • حساس شدن پستان‌ها هم ممکن است در اثر استفاده از این آمپول‌ها بروز کند که در صورت تداوم نیاز است به پزشک، مراجعه شود.
  • عوارض دیگری هم وجود دارد که بسیار نادر بوده و تنها برای افراد کمی ممکن است بروز کند. این عوارض عبارتند از: سردرد، سرگیجه، افسردگی، بی‌خوابی، نفخ شکم و کاهش میل جنسی. در صورت بروز هر یک از این موارد باید در اسرع وقت به پزشک، مراجعه شود.

آمپول سه ماهه ضد بارداری

نکاتی که در رابطه با تزریق آمپول ضد بارداری باید بدانید

  • بهتر است تزریق در مطب پزشک یا در مراکز بهداشتی صورت گیرد و پس از تزریق مدتی در همان محل بمانید تا در صورت بروز هرگونه واکنش حساسیتی مانند احساس خارش در محل تزریق به پزشک، اطلاع دهید.
  • چنانچه باردار هستید، خونریزی غیر طبیعی واژینال دارید، مبتلا به هستید، سابقه‌ سکته مغزی و لخته شدن خون دارید و یا فشار خون کنترل نشده دارید، این روش پیشگیری برای شما مناسب نیست.
  • تزریق این آمپول‌ها برای افراد با سنین زیر ۱۶ سال، ممنوع است.
  • در صورت سابقه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر میگرن ، بیماری کبدی، بیماری قلبی و عروقی، چاقی مفرط، افسردگی شدید و یا دیابت، از این روش ضد بارداری با احتیاط و تحت نظر پزشک، استفاده کنید.
  • اگر قبلا باردار شده‌اید و به دلیل عدم رشد کافی جنین مجبور به سقط شده‌اید، خودسرانه از این روش پیشگیری استفاده نکنید.
  • اگر قصد دارید به زودی باردار شوید، از این روش استفاده نکنید. ممکن است تا بیش از ۱۰ ماه به حالت باروری عادی بازنگردید یا باردار نشوید.
  • در صورتی که همزمان با این روش، باردار شدید، در مراقبت‌های بارداری دقت بیشتری داشته باشید و در صورت لزوم به متخصص زنان مراجعه کنید چرا که احتمال مرگ و میر نوزاد به علت کاهش وزن هنگام تولد، بالا می‌رود.
  • اگر می‌خواهید موقتا جلوی بارداری را بگیرید، این روش مناسب نیست.

تست بارداری

روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری را بشناسید

امروزه روش‌های پیشگیری از بارداری تنوع زیادی پیدا کرده است که البته هر کدام از روش‌ها را می‌توان با توجه به مزایا و معایبی که دارند و همچنین با توجه به وضعیت فیزیولوژیکی فرد مصرف‌کننده، انتخاب کرد. به طور کلی مؤثرترین روش‌ها به ترتیب اولویت شامل وازکتومی(بسته لوله مرد) توبکتوری (بستن لوله زن) آمپول ضد بارداری، قرص های ال دی و اچ دی، قرص تری‌فازیک، لاینسترنول ، آی یو دی و کاندوم می‌شود. علاوه بر این‌ها، روش اورژانسی پیشگیری از بارداری هم وجود دارند که شامل برخی از قرص‌های خوراکی شده و تنها باید در مواقع اضطراری و نهایتا یک الی دو بار در سال، استفاده شوند. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی کامل با روش‌ها و ابزار پیشگیری از بارداری، لینک زیر را مطالعه کنید.

سخن آخر...

اگرچه روش‌های ضد بارداری می‌توانند به شما برای داشتن یک رابطه جنسی لذت‌بخش و بدون استرس کمک کنند، اما اینکه کدام یک از این روش‌ها برای شما مناسب‌تر است به فاکتور‌های متعددی بستگی دارد. اینکه در آینده‌ای نزدیک قصد باردار شدن دارید یا خیر، آیا قاعدگی‌های منظمی دارید یا خیر و ... همگی در انتخاب بهترین روش پیشگیری از بارداری موثر هستند. اگر برای انتخاب هر کدام از این روش‌ها تردید دارید، بهتر است در اولین قدم به یک پزشک متخصص زنان رجوع کرده تا وی بر طبق شرایط شما بهترین روش را پیشنهاد دهد.
منبع: ستاره

[ بازدید : 258 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]