تمامی نکات لازم در رابطه با “آملودیپین”

شنبه 26 مرداد 1398
8:39
کاظم

آملودیپین

آملودیپین برای پایین آوردن فشار خون در پرفشاری خون و تسکین درد قلبی تجویز می شود. پزشک شما به دلایل دیگری نیز ممکن است این دارو را برایتان تجویز کند. این دارو در بدن از طریق ممانعت از ورود کلسیم به داخل سلول ها از غشای سلولی عمل می کند ، به همین علت است که این دارو را یک داروی مسدودکننده کانال های کلسیمی می دانند.آملودیپین

این عمل مسدودکنندگی کانال های کلسیمی موجب کاهش مقدار کلسیم در سلول های قلب و رگ های خونی می شود، که به کاهش ضربان قلب و گشادشدن رگ های خونی منجر می گردد. بنابراین فشار خون پایین می آید، جریان خون افزایش می یابد، و بار کاری قلب کاهش پیدا می کند.

آملودیپین

عوارض داروی آملودیپین

چگونگی مصرف

مقادیر متفاوتی از آملودیپین برای علل متفاوتی تجویز می شود. مهم است که دارویتان را هر روز سر ساعتی معین مصرف کنید. آملودیپین معمولاً روزی یکبار مصرف می شود. معمولاً راحت تر است که صبح ها پیش از صبحانه مصرف شود تا فراموش نشود. این دارو را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر روزی یکبار آملودیپین مصرف می کنید و یک نوبت را فراموش کرده اید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر کمتر از 8 ساعت به نوبت بعدی مانده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه منظم دارویی تان بازگردید. هیچگاه مقدار دارو را دوبرابر نکنید و نیز پیش از مشورت با پزشکتان آن را قطع نکنید. در صورت نیاز به قطع آملودیپین ، این کار باید به صورت تدریجی صورت گیرد. در اکثر مواردی که آملودیپین به خاطرشان تجویز می شود، دارو به مهار بیماری کمک می کند نه آنکه آن را درمان کند. این بدان معنا است که حتی اگر احساس بهبودی دارید ممکن است لازم باشد آملودیپین را سال ها یا تا پایان زندگی مصرف کنید.

موارد و مقدار مصرف:

الف ) آنژین پایدار مزمن، آنژین وازواسپاستیک ( آنژین پرینزمتال یا متغیر )

بزرگسالان :مقدار mg/day10-5 مصرف می شود.

ب) افزایش فشار خون

بزرگسالان :ابتدا مقدار mg/day 5-5/2 ( برای بیماران ضعیف، لاغر و کوچک اندام، بیماران سالمند، بیمارانی که سایر داروهای کاهنده فشار خون مصرف می کنند و بیماران دچار نارسایی کبدی، mg/day5/2 مصرف می شود. )مقدار مصرف برحسب پاسخ و تحمل بیمار هر 14 – 8 روز تنظیم می شود. حداکثر مقدار مصرف mg/day10است.

مکانیسم عمل

• داروی فوق ترکیبی از آملودیپین (بلوکه کننده کانال کلیسم دی هیدروپیریدینی که از ورود کلسیم به داحل سلولهای قلبی و عروق صاف به صورت انتحابی جلوگیری مینماید) وآتورواستاتین (مهار کننده هیدروکسی متیل گلوتریل کوا ریداکتیز HMG CoA reductase inhibitor برای کاهش کلسترول خون) می باشد.


اشکال دارویی

Tablets:5 mg

موارد مصرف

آنژین مزمن پایدار، آنژین وازواسپاتیک (آنژین واریانت یا پرینزمتال)

فشار خون

موراد منع مصرف

ساسیت مفرط به دارو.

تداخل دارویی

سیکلوسپورین، اریترومایسین و نیاسین خطر بروز رابدومیولیز را در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی حاد افزایش می دهند. در این شرایط بیماران را از جهت درد عضلانی، تندرنس یا ضعف بررسی نمائید.

مصرف همزمان این دارو با آدنوزین، خطر بروز برادیکاردی را افزایش می دهد.

مصرف همزمان این دارو با گریپ فوروت، سطح خونی آملودیپین را افزایش می دهد.

هنگام مصرف آملودیپین توصیه می شود:

1. به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

2. در مورد میزان فعالیت قابل قبول بر اساس وضعیت بدنی تان با پزشکتان مشورت کنید. آملودیپین ممکن است با کاستن یا رفع درد قفسه سینه موجب شود تا بیش از اندازه فعالیت کرده و به خود فشار آورید.

3. وزن تان را نسبت به قدتان در یک محدوده مناسب نگاه دارید. در صورت نیاز برای کاهش وزن از پزشکتان کمک بگیرید.

4. در صورتی که برای کاهش فشار خون آملودیپین مصرف می کنید مصرف سدیم (نمک ) خود را محدود کنید. از پزشکتان درخواست کنید دستورات تغذیه ای در اختیارتان بگذارید یا شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند.

5. اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید. از پزشکتان بخواهید تا شما را به یک مشاور یا گروه ترک سیگار معرفی کنند.

6. الکل مصرف نکنید.

7. به آرامی از حالت خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده تغییر وضعیت دهید تا دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم یا غش نشوید.

8. بهداشت دهان و دندان تان را به خوبی حفظ کنید؛ مسواک بزنید، دندان هایتان را نخ بکشید و مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا از مشکلات دندانی و لثه ای ناشی از این دارو پیشگیری شود.

9. مقدار کافی دارو برای روزهای تعطیل در دسترس داشته باشید.

10. یک برگه شناسایی پزشکی که نشان دهد آملودیپین مصرف می کنید به همراه داشته باشید.

11. شکان دیگر را از اینکه آملودیپین مصرف می کنید مطلع سازید، چرا که این دارو ممکن است روی برخی آزمون های آزمایشگاهی تأثیر بگذارد.

12. آملودیپین را دور از دسترس کودکان ، و دور از حرارت ، نور مستقیم ، و حرارت مرطوب نگاه دارید (در این شرایط آملودیپین فاسد می شود).

13. آملودیپین تاریخ گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

تذکر:

1. هنگام مصرف آملودیپین نباید تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا با وسایل خطرناک کار کنید. در صورتی که خواب آلودگی یا سرگیجه مشکل ساز شدند با پزشکتان مشورت کنید.


2. هنگام مصرف آملودیپین نباید پیش از تأیید پزشکتان داروهایی دیگر به ویژه محرک های بدون نیاز به نسخه و داروهای ضدسرفه یا سرماخوردگی را مصرف کنید.


مصرف آملودیپین(Amlodipine) در بارداری


FDA طبقه بندی:C.

مصرف آملودیپین(Amlodipine) در دوران شیردهی

از آنجا که ترشح این دارو در شیر مادر مشخص نیست، شیردهی در دوران مصرف این دارو توصیه نمی شود.



مسمومیت و درمان:

تظاهرات بالینی :تهوع ، ضعف، سرگیجه، خواب آلودگی، کانفوزیون واشکال در تکلم ، گشادی بیش از حد عروق محیطی همراه با کاهش شدید فشار خون و برادیکاردی که هر دو باعث کاهش برون ده قلبی می شوند. ریتمهای جانکشنال و بلوک درجه دوم و سوم نیز عارض می شوند. در موارد مصرف خیلی زیاد دارو، پیگیری دقیق قلبی و تنفسی و اندازه گیری مکرر فشار خون ضروری است.

درمان :حمایت قلبی – عروقی از جمله بالا نگهداشتن اندامهای تحتانی و مصرف زیاد مایعات باید انجام شود. در صورت عدم رفع کاهش فشار خون با این روش، داروهای بالا برنده فشار خون ( مانند فنیل افرین ) باتوجه به حجم در حال گردش و میزان دفع ادرار تجویز می شود. تزریق وریدی کلسیم گلوکونات ممکن است اثر انسدادی ورود کلسیم را خنثی کند. از آنجا که آملودیپین به میزان زیادی به پروتئین پیوند می یابد. همودیالیز مؤثر نیست.

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز علایم نادر ولی جدی زیر آملودیپین را قطع کرده با پزشکتان تماس بگیرید:درد قفسه سینه ؛ مشکل در تنفس ؛ تنگی نفس یا خس خس سینه ؛ ضربان قلب کمتر از 50 در دقیقه یا فشار خون سیستولی (عدد بزرگتر فشار خون ) کمتر از 90 میلی متر جیوه ؛ سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته ؛ تورم دست و پا یا افزایش وزن ناگهانی (بیش از 1/5 کیلو گرم در 48-24 ساعت )؛ التهاب لثه ها؛ لرزش دست ها و انگشتان ؛ سفتی عضلات دست و پا؛ مشکل در صحبت کردن یا بلع ؛ از دست رفتن تعادل ؛ بثورات جلدی ، افسردگی ؛ تپش قلب (احساس ضربان قلب در سینه ). علایم زیر ممکن است تا تنظیم شدن بدنتان به دارو رخ دهند:سردرد، خواب آلودگی ، خستگی ، خشکی دهان ، برافروختگی و احساس گرما، تهوع ، یا یبوست یا اسهال . اگر این علایم ادامه یافته یا مشکل ساز شدند، وضعیت را با پزشکتان در میان بگذارید.


مصرف بیش از حد ( اوور دوز)

اگر به اوور دوز این دارو مشکوک شدید، باید فورا با مرکز کنترل مسمومیت ها و یا بخش اورژانس تماس بگیرید.

علائم اووردوز این دارو شامل غش کردن، سرگیجه ی شدید می باشد.

amlodipine

نحوه مصرف و تداخل دارویی آملودیپین

تغییراتی که می توان در سبک زندگی داد تا این دارو بهتر اثر کند عبارتند از:

• ورزش

• توقف استعمال سیگار

• کاهش استرس

• مصرف غذاهای کم چرب / با کلسترول پائین

برای پایش این دارو در خون از آزمایشات طبی استفاده می شود ( برای مثال فشار خون) .

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آملودیپین ، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به آملودیپین یا دیگر داروهای مسدودکننده کانال های کلسیمی .

شرایط نگهداری:در دمای 15 تا 30 درجه نگهداری شود.

دارو های هم گروه آمیلودیپین

  • Felodipine
  • Isradipine
  • Nicardipine
  • Nifedipine
  • Nimodipine
  • Nisoldipine


منبع:نمناک


[ بازدید : 152 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]