خواص شاتوت

شنبه 5 مرداد 1398
8:46
کاظم

شاتوت یکی از میوه های خوشرنگ و خوشمزه فصل تابستان و سرشار از املاح مفید و آنتی اکسیدان است. تا قبل از پایان تابستان تا می توانید این میوه فوق العاده را مصرف کنید و از همین امروز به فکر ذخیره آن برای بقیه فصل ها باشید.


شاتوت و خواص مفید آن

به تازگی محققان انجمن تغذیه آمریکا پی برده اند که شاتوت، در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد. این میزان بالای آنتی اکسیدان در شاتوت بدلیل آنتوسیانین، یا همان رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می‌شود.

وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت، درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.


وجود مواد مغذی مانند انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A، Cو املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم ومنیزیم و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به املاح و مواد معدنی گوناگون مورد توجه قرار گیرد.


شا‌توت خواص زیادی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های مربوط به کهولت و حملات مغزی. همچنین از اثرات کلسترول بد که به بیماری‌ها و حملات قلبی منجر می‌شود نیز جلوگیری می‌کند.


تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ها کمک کرده و از خون‌ریزی‌های پوستی جلوگیری می‌کند. مصرف این میوه در موارد التهابات روده‌ای کمک‌ زیادی به درمان بیماری می کند.


مصرف منظم این میوه با کند کردن فرآیند پیری و به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال باکتریایی نیز کمک می‌کند.


مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. آنتوسیانیدین‌ موجو در شاتوت به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند.


استفاده از جوشانده برگ‌های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شده است.


وجود مواد مغذی مفید در شاتوت، این میوه را به یک میان وعده عالی تبدیل کرده است. می توانید برای تهیه انواع دسرها از شاتوت استفاده کنید. بستنی شاتوتی، شاتوت با ماست، خامه با شاتوت و مربای شاتوت از بهترین و دوست داشتنی ترین دسرها خصوصا برای بچه ها هستند.


از آنجا که شاتوت یکی از میوه هایی است که در کنترل قند خون تاثیری جدی دارد، به بیماریان دیابتی توصیه می شود که حتما این میوه را در رژیم میوه ای روزانه شان بگنجانند. از آنجا که شاتوت بسیار زود فریز شده و ضمن فرایند یخ زدن خواص خود را از دست نمی دهد ، شما می توانید در فصل این میوه، آن را فریز کرده و درتمام سال آن را مصرف کنید.

منبع:لیدیز


[ بازدید : 153 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]