خرما داروي رفع سوزش معده

دوشنبه 31 تير 1398
8:59
کاظم

خرما، این ماده غذایی به صورت خوشه‌ای یا كیلویی در انواع خارك، رطب مضافتی یا خرمای رسیده نیمه‌ خشك به فروش می‌رسد اما چه تفاوتی میان این خرماها وجود دارد و چه نكاتی را باید هنگام خرید و نگهداری آن رعایت كرد.


Image result for ‫فواید خرما‬‎

زمانی كه خرما سفت و كال بوده و رنگ آن زرد مایل به نارنجی است به آن خارك می‌گویند. خارك به علت مقدار زیاد تانن(ماده‌ای كه در عصاره بسیاری از گیاهان وجود دارد)‌ طعم گسی داشته و شیریني كم، كم كالری است.


نوع دیگر این میوه كه بیشتر در سفره افطار دیده می‌شود، رطب است. رطب نیمه‌رسیده و به رنگ قهوه‌ای بوده و نرم‌تر و شیرین‌تر است، در واقع هرچه این میوه بیشتر بر درخت بماند شیرین‌تر شده و در گرمای خرماپزان رسیده و نیمه خشك می‌شود، این خرما قند بالایی دارد و بسیار پركالری است.


"حميد افشاري"، كارشناس بهداشت محيط شبكه بهداشت فامنين در ارتباط با با همين موضوع با اشاره به انواع خرما و برابري از نظر میزان مواد مغذی در اين ماده غذايي مي افزايد: آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه B خرما موجب آرامش اعصاب، رفع كم‌خونی و نشاط می‌شود و به علت مقدار زیاد پتاسیم برای افراد با فشار خون بالا مناسب است.


وي تصريح كرد: فسفر این میوه فعالیت‌های فكری را زیاد می‌كند و قند آن به علت جذب سریع، از رخوت و سستی می‌كاهد بنابراين خرما بهترین دارو برای رفع سوزش معده است و از ترش كردن می‌كاهد.


كارشناس بهداشت محيط شبكه بهداشت فامنين تأكيد كرد: كلوچه و شیرینی‌های حاوی خرما به علت آنكه دارای شكر، آرد و روغن است، كالری زیادی وارد بدن كرده و به اندازه خرما ارزش تغذیه‌ای ندارد.


وي بهترین مكان برای نگهداری خرما را یخچال خواند و با اشاره به اينكه خرمای شیره انداخته و شكرك زده نخرید، اظهار كرد: چنانچه بخواهید این محصول را به مدت طولانی‌تری نگهدارید، آن را فریز كنید.همچنين انواع خرما اگر دچار تغییرات شدید دمایی شود در دمای بالا شیره انداخته و در دمای پایین این شیره به صورت كریستال‌هایی بر سطح خرما پدیدار می‌شود و شكرك می‌زند و شكرك زدن با اينكه در طعم خرما تاثیری ندارد، اما بافت، ظاهر و درصدی از كیفیت خرما را تغییر می‌دهد بنابراین از خرید خرماهای شیره انداخته به ويژه آنهایی كه به صورت باز و فله‌ای در برخی اماكن عرضه می‌شود، بايد خودداری كرد.


وي تصريح كرد: این خرما‌ها به علت رطوبت بالا و شیره تراوش شده، چسبندگی زیادی داشته و به راحتی میكروب‌های محیط را به خود جذب كرده و می‌تواند مصرف‌كننده را به انواعی از بیماری‌ها مبتلا سازد، از طرفی برخی از آنها مستعد ترش‌شدگی است.


افشاري گفت: بهتر است خرماهای خشك را با آب داغ بشویید چراكه قند خرما بسیار بالا است و خوردن نوع خشك آن در حجم زیاد توصیه نمی‌شود.


وي اضافه كرد: از آنجایی كه كرم‌خوردگی و ترش شدن از كیفیت و ارزش تغذیه‌ای محصول می‌كاهد، خرمایی را بايد انتخاب كرد كه دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشتی باشد.


كارشناس بهداشت محيط شبكه بهداشت فامنين در ادامه با اشاره به خواص دارويي خرما اظهار كرد: درخت خرما خواص بی‌شماری دارد و می‌توان گفت از تمام قسمت‌های این درخت می‌توان استفاده كرد همچنين از برگ و شاخه‌ درخت خرما سبد‌ و فرش تهیه می‌شود‌.


وي تصريح كرد: مردم صحرا هسته درخت خرما را آرد کرده و از آن نان می‌پزند یا آرد این هسته را بو داده و از آن به‌عنوان قهوه استفاده می‌کنند چراكه دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این آرد را در آب برای چند روز خیس کرده و به‌ عنوان غذای مقوی به شترهای خود می‌دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی‌تر است.‌


افشاري خاطرنشان كرد: اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژی خورشید را ‌گرفته و در خود ذخیره می‌کند و این انرژی با خوردن خرما به بدن آنها منتقل می‌شود.


وي در پايان افزود: تقويت قوه جنسي، تأمين انرژي بدن، تهيه پماد از هسته خرماي سبز و از بین بردن تورم پلک‌های چشم از جمله فوايد اين ماده غذايي محسوب مي‌شود كه امروزه علاوه بر بهترین میوه بودن برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی گل‌های درخت خرما نیز خاصیت دارويی دارند.

منبع:عصر ایران


[ بازدید : 116 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]