دردهای شکم در نواحی مختلف شکم نشانه ی چیست؟

سه شنبه 25 تير 1398
8:45
کاظم

دردهای شکم در نواحی مختلف شکم نشانه ی چیست؟ پاسخ این سوال را به تفصیل در این قسمت از الو دکتر برایتان نوشته ایم.


Image result for ‫درد سمت راست شکم‬‎

دردهای شکم در نواحی مختلف شکم نشانه ی چیست؟

برای هرکدام از ما پیش آمده که درد نواحی مختلف شکم را تجربه کنیم. لازم است به شما بگوییم که به سادگی از کنار این دردها نگذرید زیرا درد شکم در نواخی مختلف شکم می تواند نشانه های خطرناکی را به همراه داشته باشد که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.


درد در هر جای شکم نشانه چیست؟

حالا به بررسی علت دردهای شکمی با توجه به موقعیت درد در شکم می پردازیم ، با نشانی محل درد می خواهیم شما را راهنمایی کنیم تا زمانی که بخش خاصی از شکم تان دچار درد شد متوجه علت شوید.


درد شکم در بالای ناف و زیر دنده ها

بعضی وقتها سکته های قلبی با درد در این ناحیه خود را نشان می دهند؛ به خصوص اگر سن فرد بالا باشد و علائم دیگر سکته مثل تعریق سرد، تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشند.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده ها عموما با راه رفتن تشدید می شود و با استراحت و مصرف قرص زیر زبانی بهبود نمی یابد. دقت داشته باشید که سکته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می شود و به هیچ عنوان لمس این نقطه موجب درد نمیشود.


درد شکم در قسمت بالا سمت راست

یکی از علل رایج این دردها سنگ ها و بیماری های کیسه صفرا و مشکلات کبدی هستند که همگی از عوامل درد شکم در این ناحیه به شمار می آیند.


دردهای کیسه صفرا ممکن است به شانه راست هم انتشار پیدا کنند و برعکس دردهای پانکراس با دراز کشیدن بهتر می شوند و با خم شدن بیشتر می شوند . باید بدانید که گاهی به ندرت بیماری های نیمه تحتانی ریه راست هم می توانند در این قسمت از شکم یعنی قسمت بالا سمت راست درد ایجاد کند.


درد شکم در قسمت بالا چپ

از آنجاکه معده در این منطقه قرار دارد، بیماری های مربوط به آن مثل زخم معده می توانند موجب درد در سمت چپ و بالای شکم شوند. یکی دیگر از علل درد در قسمت چپ سمت بالای شکم بزرگ شدن طحال است ؛ طحال نیز در این منطقه قرار دارد بنابراین اگر بزرگ شود یا در آن آمبولی ایجاد شود باعث بروز درد خواهد شد.


درد شکم در قسمت پایین سمت راست

دردی که هر کسی باید با احساس آن فورا به پزشک مراجعه کند ؛ شایع ترین علت درد شکم در این ناحیه آپاندیسیت است اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در 24 ساعت اول معمولا دور ناف است و سپس به قسمت سمت راست و پایین شکم منتقل می شود.

یکی دیگر از علل درد شکم در این ناحیه مکل روده بزرگ است ؛ در این ناحیه از شکم قسمتی از روده بزرگ به نام سکوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می تواند باعث درد در این منطقه شود.


درد در قسمت پایین شکم سمت چپ

درد شکم در این ناحیه می تواند ناشی از بیماری دیورتیکولیت (بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ) باشد که بر اثر یبوست یا بیماری های زمینه ای ایجاد می شود.

باید بدانید که این وضعیت قابل درمان است ولی در صورتی که درمان نشود ممکن است عود کند. از علائم آن هم می توان به درد شکم همراه با دل پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون زدگی مخاط روده اشاره کرد.


درمان آن در موارد خفیف، تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد ملین است. در موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به استراحت، دارو و جراحی وجود داشته باشد.


درد شکم در قسمت پایین چپ و راست به طور مشترک

اختلالات و سنگ های کلیه می توانند باعث دردهای کولیکی در این دو منطقه شوند؛ دردی که در ابتدا تشدید شونده است و پس از رسیدن به نقطه اوج، ناگهان قطع می شود. این درد معمولا به کشاله ران یا حتی بیضه ها هم انتشار پیدا می کند.


در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن های خوراکی مصرف کند. ولی گاهی اوقات درد شکم آنقدر شدید است که مجبور می شویم از مسکن های وریدی استفاده کنیم. همچنین این افراد باید فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند و ورزش های پرشی انجام دهند تا سنگ شان دفع شود.


علت درد شکم در قسمت دور ناف

درد در این ناحیه می تواند به دلیل مسمومیت های غذایی و التهاب های ویروسی یا باکتریایی روده باریک ایجاد شود ؛ دردهایی که معمولا مبهم هستند و اغلب کم و زیاد می شوند و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند.

توجه داشته باشید که چنان چه اسهال خونی و همراه با تب باشد و بعد از 48 ساعت رو به بهبود نرود فرد باید حتما بستری شود.


علت درد شکم در قسمت پایین ناف

در خانمها دلیل شایع درد شکم در این ناحیه التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی است. همچنین تخمک گذاری در روز چهاردهم سیکل ماهانه نیز می تواند باعث درد زیر ناف شود.

در همین ناحیه یک تا دو روز قبل از قاعدگی هم ممکن است درد ایجاد شود که با علائم دیگری چون بی حوصلگی و درد سینه همراه است. به مجموعه این علائم PMS یا سندرم قبل از قاعدگی گفته می شود.


چه زمانی برای دردهای شکمی حتما باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر درد شکم شدید و ناگهانی است و در عملکردتان مشکل ایجاد کرده است.

در صورتی که درد شکم تان همراه با درد شکم، تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و تنگی نفس دارید.

چنانچه درد شکم تان مداوم و بی وقفه است و بیشتر از 24 ساعت طول کشیده، به خصوص اگر بالای 50 سال دارید.

در وضعیتی که شکم تان سفت شده است و قادر به اجابت مزاج نیستید.

منبع:شهر خبر


[ بازدید : 127 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rangsalamti است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]